Parasta palvelua pienestä välitysliikkeestä

Kiinteistönvälitysliikkeitä on monenlaisia, valtakunnallisista ketjuista aina yhden välittäjän toimipisteisiin. Valtakunnalliset ketjut mainostavat brändiään näyttävästi, niin lehdistössä, netissä kuin televisiossakin. Pieni toimisto ei pysty panostamaan suuriin markkinointikampanjoihin, sen pitää etsiä markkinarako omalla toiminnallaan, tehdä itsensä tunnetuksi hyvällä ja yksilöllisellä palvelullaan.

Nykypäivän trendien mukaan monet asiakkaat uskovat suuruuden voimaan. Suuret ketjut lupaavat valtakunnallista markkinointia ja palvelua Helsingistä Ivaloon. Isot ketjut mainostavat, että asuntoa myy monta sataa välittäjää ja asiakasrekisterissä on kymmeniä tuhansia asiakkaita. Ketjuillakin palvelu tulee kuitenkin yksittäisestä liikkeestä, palvelijoina toimivat eri ihmiset, olosuhteet ovat erilaiset. Suurilla välitysliikkeillä on paljon asuntoja myynnissä ja se on tarpeenkin, koska iso brändimarkkinointi aiheuttaa paljon kustannuksia, jotka pitää kattaa. Tämä näkyy myös välityspalkkioiden suuruudessa.

Kuinka sitten on asiakkaan as_mg_6769unnon markkinoinnin laita? Internetissä on Etuovi.com, Oikotie.fi ja yrityksen omat sivut, sekä silloin tällöin ilmoitus paikallislehdessä. Ilmoituksia on paljon, hukkuuko yksittäinen ilmoitus massaan. Kaikki eivät tietenkään mahdu lehti-ilmoitukseen. Mikä on kunkin kohteen ilmoitusväli?

Pienessä välitysliikkeessä asiakkaan talon tai asunnon myynti-ilmoitus ei huku suureen toimeksiantomäärään, vaan on helposti nähtävissä toimiston sivuilla. Valtakunnalliset asunnonvälitysportaalit, Etuovi.com ja Oikotie.fi, ovat tietenkin myös pienten välitysliikkeiden käytettävissä unohtamatta sosiaalista mediaa. Asuntoa myyvän asiakkaan näkökulmasta markkinapaikat ovat samat niin pienillä välitysliikkeillä kuin suurilla ketjuillakin.

Isot välitysliikkeet korostavat asiakasrekisteriensä merkitystä. Niiden suurissa asiakasrekistereissä on yleensä koko Suomen asiakkaat. Todennäköisimpiä ostajia ovat kuitenkin lähialueiden asiakkaat, joiden tiedot helposti hukkuvat rekisterien suuriin lukumääriin.  Lisäksi asiakasrekisterit ovat kertyneet monien vuosien aikana, joten ostavan asiakkaan hakeminen rekistereistä on melkoista hakuammuntaa.  Jos jollakin ketjun välittäjällä Itä-Suomessa olisikin asiakas Etelä-Suomessa sijaitsevaan asuntoon, niin todennäköisesti asiakas on osannut bongata kyseisen asunnon netistä ihan itse.

Pienet toimistot voivat tarjota hyvinkin yksilöityä palvelua. Pienen toimiston henkilökunta tuntee myytävänä olevat kohteensa perinpohjaisesti. Toimiessaan itse myös yrittäjänä, välittäjä voi tehdä ratkaisuja itsenäisesti, eikä iso organisaatio hankaloita asioiden hoitamista. Palvelu on yksilöllistä, joustavaa ja nopeaa. Pieni toimisto taipuu suurta organisaatiota notkeammin asiakkaan toiveisiin.

Pienelle välitysliikkeelle jokainen asiakas on tärkeä. Suuren ketjun suuressa kohdemäärässä on vaik_mg_6762ea hoitaa jokaisen asiakkaan asunnon myyntiä yksilöllisesti ja tehokkaasti.

Pienen välitysliikkeen paikallistuntemus on myös erittäin merkittävä asia. Ostajan kannalta on erittäin tärkeää, että hän saa hyvät tiedot tavoittelemastaan kohteesta, ympäristön palveluista, kaavoituksesta, liikenneyhteyksistä ja muista asumiseen vaikuttavista tekijöistä.

Suurta välitysketjua voidaan verrata tavarataloon ja pientä toimistoa vastaavasti joustavaan erikoisliikkeeseen.

 

Talvisin terveisinlogovari-valitamme-o

Marja ja Matias